De OVeR-methode

Eetgedrag

Voeding is niet alleen een eerste levensbehoefte, maar het is ook emotie en gewoonte. Heel veel eetgedrag is aangeleerd. Dit kan bijvoorbeeld tijdens de opvoeding zijn meegegeven. Maar eetgedrag kan ook ontstaan naar aanleiding van bepaalde gebeurtenissen en ervaringen. Daarom is het van belang om te weten wat de daadwerkelijke oorzaak is van ‘beperkend’ of ‘ongewenste’ eetgedrag. Oftewel: waar komt die vervelende gewoonte vandaan.

Overtuigingen

Uit voor jou emotioneel significante gebeurtenissen en ervaringen ontstaan allerlei overtuigingen. Afhankelijk van de situatie is dit een beperkende of juist verruimende overtuiging. Deze overtuigingen sla je onbewust op. Pas als je bewust wordt welke overtuiging onder het eetgedrag ligt, kan je constructief aan de slag met het gewenste eetgedrag. Compleat Coaching onderscheidt zich van de standaard diëtist door jou volledig te begeleiden in de bewustwording van het onbewuste: de onderliggende overtuigingen die jou nu nog beperken in het dagelijkse leven.

Persoonlijke ontwikkeling

Compleat Coaching biedt tevens begeleiding op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Denk hierbij aan omgaan met stress, omgaan met pijn, acceptatie van een (chronische) ziekte. Samen kijken we naar situaties waar je vastloopt of anders mee om zou willen gaan. Middels diverse technieken, zoals bijvoorbeeld NLP, ACT, Mindfulness en Positieve Psychologie, begeleid en ondersteun ik jou in het leerproces.

Begeleiding op maat: De OVeR-methode

Compleat Coaching werkt niet met standaard methodes. Geen vaste programma’s en protocollen waarin het maar afwachten is of het bij je past. Mijn OVeR-methode is dus geen standaard traject, waarbij alles van te voren al vast staat. Ieder mens is uniek en heeft een eigen ‘gebruiksaanwijzing’. En soms begrijpen we die van onszelf niet helemaal of nemen we geen tijd om alles door te lezen. Zo kunnen er lichamelijke klachten ontstaan of zit je niet lekker in je vel.

Bij Compleat Coaching krijg je een coachingstraject volledig op maat. Er wordt met volle aandacht gekeken naar de persoon, de situatie en de mogelijkheden. Vervolgens wordt een op maat gemaakt plan opgesteld, dat bij jou en jouw leven aansluit. De OVeR-methode wordt hierbij gebruikt als leidraad.

Daarom gaat de OVeR-methode over jouw hulpvraag en over jou. We gaan namelijk aan de slag met die eerder genoemde ‘gebruiksaanwijzing’. Waar staat OVeR voor?

  • Overtuigingen: Gedurende je hele leven ontstaan er véél overtuigingen. Deze leer je tijdens de opvoeding en door alle ervaringen die je op doet. Zo ontstaan er ook beperkende overtuigingen. Zoals het woord al zegt kunnen deze je flink beperken. Daarom gaan we op zoek naar jouw beperkende overtuigingen en buigen deze om naar verruimende overtuigingen. Zodat er meer mogelijkheden ontstaan.
    • Bijvoorbeeld: Je komt uit een beschermd gezin, je moeder bepaalde elke stap die jij als kind zette. Je voelde je soms wel eens gevangen. Totdat je met je zakgeld voor het eerst een zakje snoep kocht en het stiekem gelijk op at. Dit gaf vrijheid, maar ook schuldgevoel. En tot op de dag van vandaag geeft het eten van snoep jou nog steeds dat gevoel van vrijheid, maar ook schuldgevoel. En dit zit je in de weg. Wellicht ben je je niet meer bewust van die eerste keer. Tijdens het traject breng ik je terug naar die eerste keer. En doordat je er nu met andere ogen naar kan kijken kan je het gevoel van vrijheid en schuld tijdens snoepen, makkelijker relativeren en loslaten.
  • Voeding: We gaan onderzoeken van welke voedingsmiddelen jij klachten krijgt en wat juist goed voelt. We nemen het hele eetpatroon onder de loep.
    • Bijvoorbeeld: tijdens het traject start je wellicht met een eliminatie dieet en je ontdekt daarbij dat u overgevoelig bent voor zuivel. Vervolgens begeleid ik je in het beperken van zuivel in het dagelijks leven; thuis, maar ook buiten de deur.
  • en
  • Rust: Dat is waar het in deze maatschappij vaak mis gaat; gebrek aan rust. En hierdoor vergeten we wel eens te kijken in onze ‘gebruiksaanwijzing’. Samen kijken we hoe er meer rust gecreëerd kan worden waardoor jij weer meer in balans komt.
    • Bijvoorbeeld: Je werkt 32 uur per week, je hebt een jong gezin, een partner én je bent mantelzorger voor jouw ouders. Het sociaal leven staat op een laag pitje. En wanneer een vriendin vraagt om gezellig een drankje te gaan doen, sta je in tweestrijd: die ontspanning heb je wel verdient, maar het huiswerk overhoren en de was stonden ook op de planning. Je krijgt direct buikpijn van die interne strijd. Tijdens het traject nemen we dit soort situaties ook onder de loep. Ik leer je hoe jij op dat moment de buikpijn kan verminderen. En natuurlijk kijken we naar manieren en vaardigheden om meer ontspanning in je leven in te bouwen.

Darm Balans-traject

Als mental coach en eetgedragstherapeut help ik je die belangrijke stap verder, welke jij nodig hebt om in balans te komen en weer vol vertrouwen in het leven te staan.  Een voordelige pakket-optie is bijvoorbeeld het Darm Balans-traject: In 6 maanden werken we met een op maat gemaakt traject naar een nieuw balans. Samen kijken we naar de uitdagingen en obstakels waar jij mee te maken heeft. We maken een plan hoe je deze kan overwinnen, met de OVeR-methode als leidraad. (Kijk hier voor meer informatie.) Géén standaard traject, maar een traject op maat wat bij jou en jouw situatie past.

Samen gaan we voor een blijvend succes!