Voor wie doe jij het?

doelen stellen
Bianca Hermans
Bianca Hermans

Eetgedragstherapeut | diëtiste | coach

Voor wie doe jij het? Als je gedrag wil veranderen? Doe je dat omdat je partner het graag anders wilt zien? Of omdat de dokter zegt dat het verstandig is? Of omdat iedereen in je vriendengroep hetzelfde gedrag probeert te veranderen? Of omdat je het zelf wilt veranderen?

Blijven hangen…

Het begin van het nieuwe jaar nodigt altijd uit om met nieuwe doelen of voornemens te starten. Of om de oude weer nieuw leven in te blazen. Want vorig jaar was er uiteindelijk niets van terecht gekomen… Heb jij nog steeds last van die eetbuien? Heb je nog steeds de gewoonte elke avond bij het eten 1 of 2 (of 3) wijntjes te drinken? Blijft ‘s avonds en in het weekend de bank nog steeds lonken, in plaats van dat je even een ommetje maakt? Heb je nog altijd na het avondeten last van je buik en weet je nog steeds niet waar het nu doorkomt?

Vorige jaar had je wat stappen gezet om je gedrag te veranderen. Maar ergens is het blijven hangen. Ongemerkt ben je weer terug gevallen in oude patronen. Je wordt er behoorlijk gefrustreerd van! Hoe kan je het dit jaar nou eens anders aanpakken en haalbare doelen stellen?

doelen stellen

Doelen stellen

Weet jij waar het vorig jaar mis ging? Waar het strandde? En als het een nieuw doel voor je is: is jouw doel haalbaar?

Dat is namelijk één van de belangrijkste onderdelen van een goed, duurzaam doel of voornemen: haalbaarheid. Je kan je voorstellen, dat als je iets gaat ondernemen wat niet haalbaar is, het een hoop frustratie geeft. Als jij zonder enige training de top van de Mount Everest al wandelend wil bereiken, dan kom je daar niet op pure wilskracht. Binnen de kortste keren zal je ontdekken dat je doel letterlijk en figuurlijk te hoog ligt. Je gaat er niet komen, die top is niet haalbaar.

Frustratie demotiveert enorm

Frustratie demotiveert enorm. Het geeft zelfs stress, waardoor je (vaak ongemerkt) weer in oude patronen terugvalt. Herkenbaar? Voor mij in ieder geval wel!

Maak je doel dus een heel stuk kleiner. Hak het in stukjes. Dat maakt het vaak ook een stuk realistischer. Misschien is de Mount Everest beklimmen voor jou wel heel realistisch, mits je duidelijke, haalbare en realistische subdoelen stelt in je training en planning.

Wees lief voor jezelf tijdens doelen stellen

Als ik doelen voor mezelf stel en als ik mijn cliënten begeleid bij het opstellen van mooie doelen, dan is dat altijd hetgeen wat ik als eerste zeg: wees lief voor jezelf. Is het nodig om jezelf te pijnigen met zo’n hoog doel? Zou je je kind, partner of beste vriend ook zo’n doel laten stellen?

Een doel opgelegd door een ander, is gedoemd te mislukken

En dat is waar het uiteindelijk ook om draait. Voor wie doe je het? Een duurzaam doel of voornemens werkt alleen als je het voor jezelf doet. Een doel die is opgelegd door een ander, is gedoemd te stranden. Daar zit geen drive achter.

Ga daarom altijd met het maken van doelen en voornemens eerst eens bij jezelf te raden: doe ik het voor mezelf?

Zo niet: waarom verlangt die ander dit van je? Kan je je hierin vinden, kan je dit begrijpen? Zo ja; beschrijf je doel dan eens op een andere manier, die beter bij je past. Kan je je er alsnog niet in vinden; laat het los.

Zo ja: top! Zorg vervolgens voor een doel dat duidelijk omgeschreven is, wat haalbaar is, realistisch en hak het in kleine stukjes. Plaats het eventueel in een tijdspad, als je dat een positieve drive geeft. Maar ook hier: wees lief voor jezelf en gun jezelf de tijd. Tot slot is het goed om je doel meetbaar te maken. Maar verzand niet in cijfertjes. Cijfertjes kunnen soms belonen, maar straffen doen ze des te meer. En ze verleiden je in het stellen van niet-haalbare doelen. Totaal niet motiverend. Maak het meetbaar aan de hand van hoe je je voelt. Daarmee ben je een stuk liever voor jezelf.

Need a hand?

Zonder training en coaching zou het mij ook niet zijn gelukt bepaalde doelen te halen. Vooral de doelen waarmee ik hardnekkige automatismen wilde aanpakken. Ik was bijvoorbeeld een enorme snoepkont, wat uiteindelijk dreigde uit te groeien tot eetbuien. Dankzij training en coaching heb ik duurzame doelen kunnen stellen en kon ik steeds meer ruimte maken voor dat nieuwe gedrag. Nog steeds is het een valkuil, maar ik weet waar die valkuil ligt en ik kan het vaak omzeilen. Ik ben dankbaar voor al die kennis die ik in die periode heb opgedaan. En naast dat het een fijn gevoel is om doelen te halen, ben ik vooral blij met het stuk persoonlijke groei die hieruit voort kwam.

Dat gun ik jou ook! Wil jij aan de slag met het veranderen van een hardnekkige gewoonte en wil je haalbare doelen stellen? Ben je je eigen gepieker bui? Of ben je de strijd met voeding nu écht zat? Plan een vrijblijvende kennismakingsintake. Samen kijken we naar jouw persoonlijke situatie, hulpvraag en doelen. En ik vertel je hoe ik je kan begeleiden in het halen van JOUW mooie, haalbare doel.

Interessant...

Ontvang nu de eBooks GRATIS!

Bij inschrijving op de nieuwsbrief ontvang je de eBooks In 3 stappen Loskomen van Frustraties en De Buikpijn Checklist direct in je mailbox.

ebooks