Glutenvrij & Emotie Eten

Je komt thuis na een lange dag. Je hebt je helemaal uit de naad gewerkt. Je bent bekaf. Maar je moet nog boodschappen doen en de kids van de opvang ophalen. En daarna natuurlijk nog koken, de kleine naar bed brengen, huiswerk overhoren van de oudste en oh ja, je moet de was nog opvouwen. Pfffff….. Eigenlijk wil je gewoon even op je kont zitten en even niets doen. Maar omdat je nog zoveel moet doen, gaat dat niet.

“Ik mag toch ook wel genieten van een dropje?!”

Dus je zet met een zucht gefrustreerd je spullen neer, pakt de boodschappentas alvast en maakt even snel een boodschappenlijstje. En terwijl je in jouw eigen kast met glutenvrije producten kijkt of je nog iets nodig hebt, pak je een handje van die heerlijke glutenvrije dropjes. En zodra je klaar bent met je lijstje, loop je weer terug naar de kast voor nog een handje. Je voelt je even ontspannen, want “ik mag toch ook wel genieten van een dropje” zeg je tegen jezelf. Voordat je de deur uitgaat pak je nog een flink handje dropjes en in de winkel neem je maar weer een nieuwe zak mee, want de dropjes zijn nu bijna op.

Herkenbaar? Voor mij wel. En velen met mij.

Ja , heel even geeft dat ene handje een gevoel van ontspanning, maar bij de derde voel je toch een schuldgevoel. Je voelt je stom, omdat je blijkbaar drop nodig hebt om te ontspannen. Dat is althans wat je jezelf onbewust wijs maakt.

Stel jezelf eerst de juiste vragen

Stel jij jezelf op die moeilijke momenten wel eens de volgende 2 vragen:

  1. Wat voel en ervaar ik nu?
  2. Waar heb ik nu écht behoefte aan? (en nee, dan bedoel ik natuurlijk niet drop)

Geen leuke vragen. I know! Maar wel heel waardevol. Want op het moment dat ik deze vragen beantwoord, erken in mijn gevoel van frustratie en vermoeidheid. Ik geef aan mezelf toe dat ik eigenlijk gewoon even wil zitten en niets doen. Dat er, al is het maar voor een paar minuten, niets en niemand aan me trekt.

Ik ben Supergirl niet

Door deze vragen te beantwoorden, voordat je toegeeft aan het emotie eten, erken en accepteer je je gevoel. Die frustratie en vermoeidheid mogen er zijn. Het is LOGISCH dat ze er zijn! Ik ben namelijk niet Supergirl die eindeloze energie heeft. Ik moet mijn batterij ook vaak op de dag even opladen. Want mijn dag houd niet op als mijn werkdag is geëindigd. En door dat inzicht merk je dat het emotie eten veel minder een ding is. En dat voelt goed!

Hoe pak ik nu zo’n gefrustreerd en vermoeid moment aan? Mindfulness. Nee, ik ga niet zitten mediteren, maar ik breng mijn aandacht gewoon bij het hier en nu: ik ga even 3 minuten zitten en let op mijn ademhaling (die ik weer omlaag breng naar mijn buik), ik voel hoe mijn lichaam rust op de bank en ik luister naar de geluiden om me heen; het ruizen van de wind, de auto’s in de verte en de vogels in de wijk. Meer niet!

Weer verder met nieuwe energie

En vervolgens maak ik met nieuwe energie een boodschappenlijstje en pik 1 dropje uit de kast voordat ik weer verder ga.

Ga jij het ook proberen met bovenstaande vragen? Laat me weten hoe het lukt in de comments hieronder.

Kom je er niet uit? Dan help ik je graag op weg: info@compleat-coaching.nl

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

+ 40 = 50