Coeliakie accepteren

BiancaHermans-Eetgedragstherapeut-CoeliakieCoach-MentalCoach-OVeRmethode-eetgedragstherapie-dieetadvies-coaching
Bianca Hermans
Bianca Hermans

Eetgedragstherapeut | diëtiste | coach

In 5 stappen naar een waardevol glutenvrij leven

Daar stond ik dan, middenin een bakkerij. De geur van banket en versgebakken brood dringt mijn neus binnen en de gluten slaan me om de oren. Althans, zo voelt het… Ik eet op dat moment 1 jaar glutenvrij. Het glutenvrije dieet zit aardig in m’n vingers en ik ben behoorlijk opgeknapt. Geen dagelijkse buikpijn meer, mijn ijzergehalte is weer goed. Ik heb veel meer energie. En toch word ik op dat moment, daar in die bakkerij, pissig. Sta ik hier wel veilig; ik word onzeker. Het ruikt zo lekker, zo vertrouwd; ik word verdrietig. Al dat lekkers zal ik nooit meer mogen eten.

Na een jaar glutenvrij dieet, sta ik voor het eerst in een bakkerij en ik word overmand door emoties. En ik vecht er vol tegen. Doe even normaal, het is gewoon een bakkerij, vertel ik mezelf. Ik druk de emotie met man en macht weg, want ik wil het mijn geliefde shop-middagje niet laten verpesten. Ik kom echt niet in de verleiding iets voor mezelf te kopen. Nee, ik heb eten voor mezelf mee genomen. Maar ik word er met mijn neus recht in gedrukt, dat ‘gewoon’ brood een stuk lekkerder is dan glutenvrij brood (zeker 20 jaar geleden, want dit is in 2001).

Emotionele achtbaan

En zo maak ik in het begin van mijn glutenvrije leven veel van dit soort situaties mee. Op de bewuste momenten druk ik de emoties weg, maar eenmaal thuis overvalt het verdriet me en lig ik jankend op bed. Tuurlijk, ik weet waar ik het voor doe. Ik voel me lichamelijk zo veel malen beter. Daar ben ik echt dankbaar voor. Maar mentaal zit ik in een achtbaan. En waarom? Omdat ik vol focus op wat er allemaal niet meer kan. Ik vecht tegen de emoties, die ik helemaal niet wil voelen. Ik ben mentaal bekaf. Als ik de kennis die ik nu heb over acceptatie, toen maar had…

De uitdaging van accepteren: ga jij ‘m aan?

Iets accepteren wat eigenlijk niet oké voor je is, maar waarvan je weet dat het niet zal veranderen, kan een uitdaging zijn. Tijd heeft mijn ‘wonden’ genezen, maar dat duurde wel lang. Ik had graag die energie ergens anders ingestoken. Hoe kan je dit nu anders aanpakken? Zodat je meer energie overhoud voor de dingen die écht belangrijk voor je zijn? Ik ga het je in 5 stappen uitleggen:

1. Ontdek waar jouw focus ligt

Denk eens heel hard NIET aan een roze olifant. Lukt je dat? Waarschijnlijk niet en zie jij in volle glorieeen roze olifant voor je. Zo werkte het voor mij ook: ik zag alles voor me wat ik niet meer mocht. Een croissantje, spontaan uit eten, de lekkere monchou-taart van mijn tante. Het was overal om me heen. En elke keer bracht ik mezelf hier onbewust mee in de verleiding. Pijnig jezelf hier niet mee. Het klinkt simpel, maar kijk wat er WEL kan. Zelfgemaakte glutenvrije granola vind ik heerlijk, ik heb inmiddels ook een lekker recept voor glutenvrije monchou-taart, geen dagelijkse buikpijn meer.

2. Ontdek hoe hard je er tegen vecht

Ik vocht hard, heel hard. En wat leverde het me op? Meer verdriet en frustratie en dat was zó vermoeiend. Stop met vechten… Ga eens voor jezelf na hoe hard jij er tegen vecht.

3. Ontdek je behoefte aan controle

Klinkt makkelijk he, stop met vechten. Zeker als je hard je best doet om overal controle op te houden. Alle touwtjes strak in handen willen houden. Man, ook dat is zo vermoeiend. Ga eens voor jezelf na hoe hard jij de controle wil vast houden. Binnenshuis is het vaak wat makkelijker om je glutenvrije dieet te volgen, maar buitenshuis is dat een ander verhaal. Ga eens voor jezelf na waar jij daadwerkelijk invloed op hebt én waar niet. Geloof me, dat wordt een eye-opener.

4. Accepteren: Ontdek hoe jij ruimte kan geven

Als je iets accepteert, betekend het niet dat het ineens oké is. Dat je het verdriet en de frustratie niet meer voelt. Nee, die zijn er gewoon nog. Acceptatie draait om het kunnen voelen van de emoties en er ruimte aan kunnen geven. Het gevoel er laten zijn. Wat er vervolgens gebeurd, is dat je er niet meer zo hard tegen vecht. En dát scheelt bakken met glutenvrije energie!

5. Ontdek jouw waarden

Waarden zijn jouw GPS in het leven. Ze geven je onbewust richting. Op het moment dat jij heel hard aan het vechten bent tegen iets wat je niet kan veranderen, ben je zeer waarschijnlijk ook de connectie kwijt met datgene wat écht belangrijk voor je is in het leven. Ga eens voor jezelf na wat echt belangrijk voor je is, voor jouw als individu, in je gezinsleven, in je werk, sociaal, spiritueel. We hebben allemaal meerdere en verschillende waarden en alles is goed. Ga weer meer aandacht en energie hieraan geven. Dat gééft je weer energie!

Je staat er niet alleen voor

Deze 5 stappen bespreek ik in mijn online workshop Coeliakie Accepteren. Samen lopen we de stappen door en ga jij ontdekken en ervaren hoe je coeliakie kan accepteren en een waardevol glutenvrij leven kan leiden. En dat gun ik jou zo! In de agenda zie je wanneer de eerste volgende workshop is. Heb jij meer behoefte aan 1-op-1 begeleiding dan kan dat ook (live in Voorhout of online). Maak een afspraak voor een vrijblijvende kennismakingsintake. Dan bespreken we samen wat jij nodig hebt en maken we een plan helemaal op maat.

Tot slot: geef het tijd en blijf oefenen met de stappen. Nieuw gedrag (en daar kan je hiervan spreken) heeft veel herhaling nodig, voordat het makkelijker wordt. Gun jezelf de tijd en liefde! Coeliakie is een deel van je. Eentje die nu veel aandacht krijgt en nodig heeft, zeker als het nog nieuw is. Alles gaat op z’n plek vallen wanneer jij het de ruimte geeft.

Interessant...